הציבור בוחר בחיסכון
למעלה מ-300 אלף משקי בית נטשו את חברת החשמל ובחרו להצטרף לחברות החשמל הפרטיות – גם כשההנחות הצטמצמו. החיסכון הקטן הפך למשמעותי במאבק ביוקר המחיה.
הציבור הישראלי בוחר בחיסכון ומאותת בבירור – הוא בוחר בתחרות. לפי נתונים שהגיעו לידי "ישראל היום", למעלה מ-300 אלף משקי בית בישראל כבר עזבו את חברת החשמל ועברו לספקיות חשמל פרטיות. זאת, למרות שחלק מהחברות הפחיתו את שיעור ההנחות שהציעו בתחילת הרפורמה.
החיסכון הממוצע אמנם עומד כיום על כ-5% בלבד מחשבון החשמל, אך מדובר בפער שיכול להגיע למאות שקלים בשנה עבור כל בית אב – ובמשק שרווי ביוקר מחיה, כל חיסכון נחשב. במונחים לאומיים, מדובר בחיסכון של מאות מיליוני שקלים לצרכנים.
במשרד האנרגיה חששו שהירידה בהנחות תפגע בקצב המעבר, אך בפועל נראה שהציבור הפנים את עיקרון הרפורמה – חיסכון, גם אם מתון, לאורך זמן. כעת, קצב ההצטרפות לחברות הפרטיות התייצב על כ-30 אלף בתי אב מדי חודש.
שחקניות מרכזיות בשוק החדש כוללות את:
סלקום אנרג'י, פרטנר אנרג'י, בזק אנרג'י, אלקטרה פאואר, פזגז, HOT אנרג'י ועוד – כולן מציעות חבילות משתנות ותחרותיות.
רפורמת החשמל, שהושקה ביוזמת שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן באמצע 2024, שואפת להגביר את התחרות בשוק ולהוביל לשיפור בשירות ולהפחתת המחירים – בדומה למה שקרה ברפורמת הסלולר המפורסמת של משה כחלון, אשר הובילה למהפכה צרכנית אדירה.
לדברי השר כהן:
"אנחנו שוברים את מונופול חברת החשמל, פותחים את השוק לתחרות ומחזירים לציבור מיליארדים. הרפורמה הזו תחסוך מאות ואף אלפי שקלים בשנה לכל משפחה. גם אני עברתי לספק פרטי – ואני קורא לכל אזרח להשוות, לעבור ולחסוך."
נתונים לפי חודשים:
-
ינואר: כ-34,161 בתי אב.
-
פברואר: כ-20,611.
-
מרץ: 29,544.
-
בסך הכול – מעל 300 אלף משקי בית, כשבחודש אפריל המספר הזה כבר נחצה.
בסופו של דבר, נתוני ההצטרפות החודשיים – עם יותר מ־34 אלף בתי אב בינואר, מעל 20 אלף בפברואר וכמעט 30 אלף במרץ – משקפים תנועה צרכנית נרחבת וברורה. נכון לאפריל, מעל ל־300 אלף בתי אב בישראל כבר נטשו את מונופול חברת החשמל ובחרו להצטרף לספקים פרטיים, למרות שההנחות כיום אינן דרמטיות כפי שהיו בתחילת הדרך.
הבחירה הזו מצביעה על שינוי עומק בגישה הצרכנית של הציבור הישראלי: חיפוש אחר חיסכון, יעילות, ושירות טוב יותר, גם כאשר ההבדלים הכספיים נראים מתונים בטווח הקצר.
המגמה היא חד־משמעית – הציבור לא מוכן עוד לשלם יותר רק מתוך הרגל. ככל שהתחרות תתרחב, והרגולציה תמשיך לאפשר כניסת שחקנים נוספים, נזכה לשוק חשמל שקוף, חופשי ודינמי, בו הלקוח הוא המרוויח העיקרי. זוהי לא רק תוצאה של רפורמה ממשלתית – זו עדות לכוחו של השוק החופשי, וכוחם של צרכנים מודעים לייצר שינוי אמיתי.
מסלולי החשמל המובילים:

חוסכים קבוע - לאורך כל היום (24/7)
- הנחה 6%
- ימים א' – ש'
6% הנחה קבועה בחשבון החשמל

מסלול לילה - (23:00 בלילה ועד 07:00 למחרת)
- הנחה קבועה 20%
- ימים א' – ש'
20% הנחה בשעות נבחרות בחשבון החשמל

הייטק - (23:00 בלילה ועד 17:00 למחרת)
- הנחה 10%
- ימים א' – ש'
10% הנחה בשעות הלילה והיום