עיקרי הרפורמה
רפורמת החשמל הנוכחית היא בעצם המשך של רפורמת החשמל מ-2018 שפתחה את שוק ייצור ואספקת החשמל לתחרות. הרפורמה הנוכחית, בהובלת משרד האנרגיה ורשות החשמל, פותחת את השוק לחלוטין ומאפשרת לשבעת ספקיות החשמל החדשות להתחיל למכור חשמל לכל הבתים בישראל, בניגוד לחוק הקודם שאפשר מעבר לספק פרטי רק לבעל מונה חכם, בהנחות המשתנות מחברה לחברה.
מטרת הרפורמה היא לשנות את הרגלי צריכת החשמל של משקי הבית בישראל ולתמרץ את צריכת החשמל בשעות שבהן עלות ייצור החשמל נמוכה יחסית מהרגיל, כמו למשל בשעות הערב המוקדמות ובשעות הערב המאוחרות. חשוב לציין שהרפורמה נוגעת רק בספקי החשמל ולא בתשתית עצמה, שעדיין תהיה של חברת החשמל.
איך עוברים לספקיות החשמל החדשות?
עם זאת, למרות הבשורה המשמחת, חשוב לציין שתהליך המעבר לספקים הפרטיים לא יהיה פשוט כלל ויכלול בירוקרטיה מסובכת, במיוחד אם אין ברשותכם מונה חכם. רק לכ-700 אלף מתוך 2.5 מיליון משקי הבית בישראל יש מונה חכם, כך שלמרביתכם צפוי כאב ראש קטן בעת המעבר, אבל אל חשש! הליך המעבר הוא חד פעמי והחיסכון השנתי שייווצר בעקבותיו יחזור על עצמו כל שנה, ככה שבהחלט שווה לכם לעבור לספקית חשמל פרטית.
אם ברשותכם מונה חכם, הליך המעבר יהיה פשוט ומהיר יחסית. תצטרכו לבחור ספקית, ליצור איתה קשר, והיא תבצע את המשך המעבר מבלי צורך במעורבותכם. אם ברשותכם מונה רגיל, תצטרכו להתחיל את תהליך המעבר כבר ביולי, וקחו בחשבון שהתהליך יהיה ארוך יחסית ויסתיים בספטמבר. אתם תידרשו לפנות אל הספקית המועדפת עליכם דרך אתר האינטרנט שלהן, להעביר מספר פרטים כמו מספר חוזה הצרכן בחברת החשמל, שמכם המלא ותעודת הזהות, מספר המונה בחברת החשמל ופרטי איש הקשר לחתימה על ייפוי הכוח למעבר.
לאחר מכן, ספקית החשמל שבחרתם תידרש להעביר את בקשתכם לחברת נגה, שתעביר את הבקשה לחברת החשמל לבדיקה ואישור. במידה והבקשה נמצאה תקינה, תקבלו הודעה על כך לטלפון הנייד ותתבקשו לצלם את קריאת המונה שלכם ולשלוח אותו לספק המבוקש בשני ימי העבודה האחרונים של החודש. במידה ותימצא שגיאה בבקשה ותחמיצו את חלון הזמן תצטרכו להמתין עד לחודש הבא.
המעבר עצמו יתבצע לאחר חודש, כלומר בראשון לספטמבר. קחו בחשבון שחברות המחזיקות גם בתחנות כוח רגילות, כמו פרטנר, יוכלו מסיבות בירוקרטיות לבצע את המעבר רק בינואר 2025, אז מוטב לשים לזה לב כשבוחרים את הספק.
מי הן ספקיות החשמל?
החברות שקיבלו עד כה אישור לפעול כספקיות חשמל הן בזק, פרטנר, הוט, פזגז, אמישראגז, אלקטרה פאוור וסלקום. כולן מציעות הנחה בשנה הראשונה עם מונה רגיל של בין 5 ל-7 אחוזים, כשאמישראגז והוט יעניקו הנחה נוספת למי שיצטרף או כבר מנוי לשאר השירותים שהן מציעות, כשחברת הוט מציעה הנחה של עשר אחוזים על כל חשבון החשמל למי מנוי לשירותים נוספים שלה. החברה המשתלמת ביותר לבעלי מונה רגיל שאינם מנויים לשירותים נוספים היא בזק המציעה הנחה של 7 אחוזים.
ובמידה ויש ברשותכם מונה חכם, תהיו זכאים להנחות גבוהות יותר היכולות להגיע גם לעשרים אחוזים אצל חלק מהחברות כל עוד תצרכו את החשמל בשעות הלילה והבוקר המוקדמות, כשבשעות הצהריים מן הסתם ההנחות יהיו נמוכות יותר. מסלול זה מתאים במיוחד לבעלי רכבים חשמליים המטעינים את רכבם בלילה ויכול להוריד עבורם משמעותית את מחיר ההטענה.
אל מי פונים במקרה של תקלה?
במקרה של תקלה, עליכם לפנות לספקית החשמל שלכם שתפנה לחברת נגה. לא יהיה ניתן ליצור קשר עם חברת נגה ישירות ולברר את מצב המעבר. במקרה של הפסקת חשמל, יהיה עליכם לפנות לחברת החשמל.
מסלולי החשמל המובילים:
חוסכים קבוע - לאורך כל היום (24/7)
- הנחה 6%
- ימים א' – ש'
6% הנחה קבועה בחשבון החשמל
מסלול לילה - (23:00 בלילה ועד 07:00 למחרת)
- הנחה קבועה 20%
- ימים א' – ש'
20% הנחה בשעות נבחרות בחשבון החשמל
הייטק - (23:00 בלילה ועד 17:00 למחרת)
- הנחה 10%
- ימים א' – ש'
10% הנחה בשעות הלילה והיום