מה היא המשמעות העיקרית מאחורי הרפורמה במשק החשמל?
מהפכת החשמל בישראל: בעקבות הרפורמה, המונופול המוחלט של חברת החשמל כספקית החשמל הבלעדית בוטל ונפתח בפני הצרכן הישראלי פתרון חדש – בחירת ספקת החשמל ממנו הוא מקבל את שירותי החשמל; בכך, ליהנות מהנחה של אחוזים משמעותיים בחשבון החשמל (בין 5 – 20 אחוזים). מהלך זה, הדרמטי ביותר מאז רפורמת הסלולר בשנת 2011, צפוי לחסוך לכל משק בית בין מאות לאלפי שקלים בכל שנה.
מהפכת החשמל בישראל: הרפורמה כבר נותנת אותותיה בשטח
לפי הנתונים שנאספו מאז כניסתה של הרפורמה לתוקף, למעלה מ-140,000 בתי אב ועסקים כבר הגישו בקשות ניוד בין ספקי חשמל; מתוכם כ-23,000 במהלך החודש האחרון. למעשה, מדובר בעלייה של כ-300% במספר הלקוחות אשר ביקשו לעבור בין ספקי חשמל, ועברו לספקים פרטיים במהלך שלושת השנים האחרונות. בין המצטרפים במהלך החודש האחרון, כ-14,500 בעלי מונה ביתי בסיסי; למעלה מ-7,000 בעלי מונה ביתי חכם וכ-1,500 בעלי מונה עסקי חכם.
תוצאות אלו עלו על ציפיות משרדת האנרגיה והתשתיות וחברת נגה, המובילה גם היא את הרפורמה, ולפיכך היעדים עודכנו בהתאם – הוכפלו מ100,000 ל-200,000 מתניידים בין ספקי חשמל שונים בשנה.
מעבר למעברם של לקוחות רבים מחברת החשמל הציבורית לספקים פרטיים, החודש נרשם מעבר משמעותי של לקוחות בין הספקים הפרטיים עצמם. עניין זה מהווה אינדיקציה חזקה כי הרפורמה אכן מייצרת תחרות ממשית בשוק החשמל הפרטי.
בכירי המשק ממהרים להתייחס לרפורמה ולקחת קרדיט:
עקב הצלחתה יוצאת הדופן של הרפורמה במשק החשמל, ניתן לראות התייחסויות רבות לכלי התקשורת מטעם הבכירים הרלוונטיים.
כך, נאם שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן: "זו הרפורמה הגדולה ביותר במשק מאז רפורמת הסלולר, שתחסוך מאות ואלפי שקלים בחודש לכל משפחה, ואנחנו שוברים את מונופול חברת החשמל, פותחים את משק החשמל לתחרות ומחזירים לאזרחים לפחות 2 מיליארד ₪. אני מברך את מעל 150,000 הלקוחות שעשו את הצעד הנכון, הצטרפו לרפורמת החשמל והחליטו לחסוך עד אלפי שקלים בשנה. גם אני עברתי לספק פרטי, ואני קורא לכל אזרחי ישראל: תשוו, תעברו ותחסכו".
אל השר הצטרף שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה אשר מסר: "אני שמח לראות שרפורמת החשמל של השר אלי כהן תופסת תאוצה והציבור מבין שיש כסף על הרצפה שבשיחת טלפון אחת פשוטה אפשר לחסוך עד 1,000 שקל בשנה. נתון נוסף שאנו רואים החודש היא ההבנה של הציבור לפתיחת תחרות אמיתית בין המספקים וצריכה. מספק שייתן את השירות וההנחה הגדולה ביותר יקבל את אמון הצרכנים. סימן מעודד נוסף הוא שעוד ועוד צרכנים לומדים לצרוך בצורה נכונה להם ונכונה למשק, מה שיגרום להגדלת היעילות במשק החשמל לצד החסכון המשפחתי".
גם מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל התייחס לרפורמה וטען: "התגייסות עובדי חברת החשמל למימוש התחרות בשוק החשמל קיבלה ביטוי מעשי מהרגע הראשון. מעבר לפעילות הלוגיסטית הענפה שכרוכה ביישום הרפורמה שבוצעה על ידי חברת החשמל, האחרונה שיתפה פעולה עם חברת נוגה בריכוז נתוני הלקוחות, טיובם, עיבודם והעברתם לרשות חברת נוגה. חברת החשמל , תמשיך לפעול לקידום התחרות לטובת הציבור הרחב".
מסלולי החשמל המובילים:
חוסכים קבוע - לאורך כל היום (24/7)
- הנחה 6%
- ימים א' – ש'
6% הנחה קבועה בחשבון החשמל
מסלול לילה - (23:00 בלילה ועד 07:00 למחרת)
- הנחה קבועה 20%
- ימים א' – ש'
20% הנחה בשעות נבחרות בחשבון החשמל
הייטק - (23:00 בלילה ועד 17:00 למחרת)
- הנחה 10%
- ימים א' – ש'
10% הנחה בשעות הלילה והיום