שוק החשמל נפתח לתחרות: ספקיות חשמל פרטיות
עוד לפני שנדבר על ההנחות השונות, כדאי להבין מה בדיוק המשמעות של הרפורמה הזו. עד היום, חברת החשמל הייתה הספק היחיד של חשמל בישראל, מה שהעניק לה מונופול על שיווק החשמל. הרפורמה שעברה מאפשרת לספקים פרטיים להיות אלו שאחראים על החשמל שאתם מקבלים ובך שוק החשמל נפתח לתחרות.
כבר היום רשומות 33 חברות בתור ספקיות מורשות של חשמל, כאשר בין החברות הללו ניתן למנות את בזק, סלקום, הוט ואלקטרה פאוור. חלק מהחברות מחזיקות חברת בת שכל הייעוד שלה הוא חשמל לצרכנים פרטיים. בחברות שמספקות חשמל בלבד תוכלו לקבל הנחות על הצריכה החודשית, אולם בחברות תקשורת ישנן חבילות משולבות שמציעות לכם לקבל חשמל ותקשורת יחד במחיר מוזל. טווח ההנחות של הספקיות הללו נע בין 5 ל20 אחוז, תלוי בשעה ובסוג החבילה.
האם המעבר משתלם לנו
השאלה החשובה ביותר היא האם המעבר הזה משתלם לנו. כדי שלא תצטרכו לענות בעצמכם על השאלה הזו, חברת החשמל החלה לפני כמה שנים בפריסת מונים חכמים שמאפשרים לכם להבין מה הספק האופטימלי עבורכם, בהינתן נתוני הצריכה שהמונה מקבל. ספקי החשמל מקבלים את הנתונים של המונה ומבינים מה חבילת ההנחות המתאימה ביותר לפרופיל הצריכה שלכם. עם זאת, פריסת המונים החכמים לא התרחשה בקצב הרצוי, מה שהוביל את משרד האנרגיה לעקוף את הצורך בהם ולאפשר גם למי שמחזיקים במונה רגיל להבין איך כדאי להם לצרוך חשמל.
פריסת המונים
למרות שהמדינה מאפשרת לכם לעקוף את הבעיה של אי פריסת מונה חכם, חשוב לציין שקצב הפריסה של המונים הללו בישראל הוא מהנמוכים בעולם. בנוסף, למונה חכם יש יתרונות שלא בהכרח קשורים לספקים הפרטיים, והוא מאפשר לכם להבין טוב יותר את צריכת החשמל שלכם. עם זאת, העובדה שחברת החשמל היא זו שאחראית על פריסת המונים הללו, בשעה שהדבר מנוגד לאינטרס המסחרי שלה, היא זו שככל הנראה גורמת לכך שברוב חלקי הארץ עדיין אין מונים כאלו.
למרות שכאמור אין הכרח להחזיק במונים על מנת לבצע את המעבר לספק פרטי, אין ספק שמדובר באחד הקטליזטורים המשמעותיים ביותר. הנזק למדינה באי פריסת המונים גם הוא גדול, כיון שמונים חכמים יאפשרו לה לעבור לתפיסת עולם אנרגטית שמתאימה יותר למציאות שבה אנחנו חיים כיום.
האינטרס של חברת החשמל
יש מי שטוענים שדווקא הרפורמה היא זו שתמריץ את חברת החשמל להאיץ את פריסת המונים החכמים. בנתח השוק שכרגע חברת החשמל מחזיקה בו היא מוגדרת מונופול, ולכן אין לה את האפשרות להציע הנחות ללקוחות. ברגע שמספיק צרכנים פרטיים יעזבו את חברת החשמל היא תוכל לחזור ולהתחרות בשוק החשמל בדיוק כמו כל אחד מהשחקנים הרגילים וכך להגדיל את מספר הלקוחות שלה.
מקרה התקשורת כמבחן
אם אתם לא מאמינים שהמצב הוא בר שינוי, אפשר לראות את המקרה של הסיבים האופטיים ככזה שנותן השראה. במשך עשור שלם חברת בזק ניסתה לקבל בלעדיות על פריסת הסיבים האופטיים ברחבי הארץ, דבר שחשוב במדינה שבה חלק ניכר מהתעשייה הוא הייטק. בכל העשור הזה קצב הפריסה של הסיבים לא הואץ ורוב הישראלים לא נהנו מאינטרנט מהיר. ברגע שמשרד התקשורת הבין שהסוד הוא בפתיחת השוק לתחרות, חלק ניכר ממדינת ישראל מכוסה כבר בסיבים, והצפי הוא שבתוך כמה שנים בכל חלקי המדינה יוכלו התושבים להנות מגלישה מהירה.
יש מקום לאופטימיות
המצב שאנחנו רואים בשוק החשמל הוא ביטוי לשינוי מהותי שחל בכלכלה הישראלית. בעוד שבעשורים הראשונים לקיומה של המדינה התפיסה המרכזית הטילה אחריות מלאה על המדינה לטובת סיפוק תשתיות לאזרחיה, כיום אנחנו מבינים שהשוק הפרטי יכול להחליף את המדינה במקרים רבים. התפקיד של המדינה הוא להציע תשתיות בסיסיות שעל גביהן יוכלו ספקים פרטיים לתת שירות. המדינה מרוויחה מכך שהיא לא צריכה להיות אחראית על אותם דברים והתושבים כמובן מרוויחים מהתחרות ונהנים ממחירים זולים יותר על תשתיות בסיסיות.
מסלולי החשמל המובילים:
חוסכים קבוע - לאורך כל היום (24/7)
- הנחה 7%
- ימים א' – ש'
7% הנחה קבועה בחשבון החשמל
מסלול לילה - (23:00 בלילה ועד 07:00 למחרת)
- הנחה קבועה 20%
- ימים א' – ש'
20% הנחה בשעות נבחרות בחשבון החשמל
הייטק - (23:00 בלילה ועד 17:00 למחרת)
- הנחה שנה ראשונה 8%
- הנחה שנה שניה 9%
- הנחה שנה שלישית 10%
- ימים א' – ש'
₪120 הנחה בשנה ללקוחות גז קיימים ולמצטרפים חדשים
עד 10% הנחה בשעות הלילה והיום